Træn ryggen, og få mindre ondt

Er du i god fysisk form, får du sjældnere rygbesvær, og du kommer dig hurtigere, hvis du får ondt. Det bedste er at dyrke forskellige former for motion.

Træning hjælper ved kroniske smerter

Træning og øvelser hjælper ikke på akutte rygsmerter. Men hvis du har haft ondt i 6-12 uger, har træning en smule effekt. Hvis rygsmerterne er kroniske, dvs. hvis du har haft ondt i over 12 uger, vil øvelser og træning have en sikker effekt på smerterne og ryggens funktion.

Ved længerevarende rygsmerter er den bedste behandlingen altså træning og øvelser. Både træning af de muskler, der stabiliserer ryggen, og af de muskler der bevæger den.

Forskellige typer af træning har gennem årene været anbefalet mod rygsmerter, men det er et område, som kun er sparsomt undersøgt, og anbefalingerne har ikke været baseret på forskning. Der har snarere været tale om forskellige modebølger.

Øvelser kan give bedre arbejdsteknik

Har du fysisk hårdt arbejde, kan du dog med fordel træne målrettet på at styrke musklerne omkring rygsøjlen og forbedre ryggens reflekser og koordinationsevne. Det vil give dig en bedre fornemmelse af, hvordan du bruger ryggen mest hensigtsmæssigt, når du fx løfter eller forflytter.

Se 4 øvelser, der kan være med til at forebygge smerter i ryggen

Bedst at variere motionsformen

Generelt er det bedst at dyrke forskellige former for motion. Det kan fx være at svømme, cykle eller gå, fordi du med de motionsformer bruger ryggen på forskellige måder med de forskellige aktiviteter – og det styrker ryggen.

God fysisk form nedsætter smerter i ryggen

Smerter i ryggen kan behandles med målrettet træning af de muskler, som skal være stærke, for at man kan udføre det arbejde, man har. Det fortæller overlæge Ole Steen Mortensen.

Har du haft hold i lænden én gang, har du større risiko for at få det igen, men risikoen kan nedsættes markant ved at træne de muskler, der stabiliserer ryggen. Det gør du bedst ved at dyrke forskellige former for motion. 

Fysisk aktivitet i hverdagen er det væsentligste

Selvom det altså er lidt usikkert, hvordan forskellige øvelser hjælper på rygsmerter, ved man med sikkerhed, at det at være fysisk aktiv og få bevæget sig har en positiv virkning og måske kan have en forebyggende effekt på rygsmerter.

Formentlig er almindelig aktivitet i hverdagen kombineret med regelmæssig træning og motion 2-4 timer ugentligt ikke bare godt for helbredet, men også godt for ryggen. Regelmæssig motion giver nemlig stærkere knogler og muskler og holder kroppen smidig.

De fleste rygsmerter forsvinder af sig selv

Kroniske rygsmerter kan du ikke altid træne væk. Det kan også være svært at afgøre, om en eventuel forbedring skyldes træning, eller at smerterne forsvinder af sig selv. De fleste rygsmerter forsvinder nemlig af sig selv efter et par dage eller uger, og de er i langt de fleste tilfælde godartede, selvom de kan være meget ubehagelige.