Forebyg smerter i muskler og led på kontorarbejdspladsen

Der findes ikke nogen korrekt ergonomisk måde at sidde på, men der findes masser af gode muligheder for at variere sin arbejdsstilling gennem arbejdsdagen.

Den korrekte siddestilling findes ikke

Der findes ikke nogen ergonomisk korrekt siddestilling eller korrekt indstilling af skrivebordet i forbindelse med computerarbejde. Det vigtige er, at man varierer sin arbejdsstilling, har indflydelse på og er tilfreds med arbejdspladsens indretning.

Hvis man ikke har indflydelse på, hvordan ens arbejdsplads er indrettet, er der er risiko for, at ergonomiske tiltag bliver opfattet som krav, man skal leve op til og er forpligtet til at udnytte.

Variation af arbejdsstillingen

Der er mange muligheder for at ændre på arbejdsstillingen i løbet af dagen. Man kan fx

  • Ændre på sin stol eller på bordhøjden, hvis man har hæve-sænkebord.
  • Ændre på sin stilling i stolen.
  • Flytte på skærmen, så man ændrer, hvor meget man kigger op og ned.
  • Ændre lidt på afstanden til skærmen, så man aflaster de små øjenmuskler.
  • Kigge udad vinduet en gang imellem, så man får indstillet musklerne omkring øjnene og forebygger øjentræthed.
  • Huske at lægge hænderne ned. Når man sidder med hænderne løftet over tasterne eller musen og holder fingrene parate til at klikke eller taste, belaster det musklerne. Og man får ondt eller bliver træt i de muskler på oversiden af underarmen, som bøjer hånden opad.

Indflydelse på egen arbejdsplads

- Det er helt centralt, at man har indflydelse på, hvordan den arbejdsplads, man sidder ved, er indrettet. Det fortæller professor Karen Søgaard.