Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV’en er virksomhedens eget redskab til at holde styr på arbejdsmiljøet.

 

Kom godt i gennem APV’ens 5 faser fra kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer til udarbejdelse af en handlingsplan for, hvordan I vil løse problemerne.

Alle virksomheder med ansatte skal lave en arbejdspladsvurdering (APV), der hjælper dem til at have styr på arbejdsmiljøet. Med Arbejdstilsynets APV-værktøj er det nemt og enkelt at leve op til reglerne og bruge APV’en som et aktivt redskab til et bedre arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynet har udarbejdet 85 brancherettede APV-tjeklister til især små virksomheder. I kan bruge dem – eller de APV-materialer, som branchefællesskaberne har udarbejdet – når I skal kortlægge virksomhedens arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynets 36 arbejdsmiljøvejvisere er brancherettede og beskriver de vigtigste arbejdsmiljøproblemer i de enkelte brancher, og de arbejdsprocesser, hvor problemerne typisk forekommer. Vejviserne indeholder også generelle råd om, hvordan I kan løse problemerne.