Ansvar og roller
Arbejdsmiljøarbejdet involverer flere aktører og samarbejdspartnere. Herunder kan du læse mere om de forskellige aktører.
Arbejdsgiveren
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler og ved anvendelse af stoffer og materialer.
Arbejdslederen
Arbejdslederens rolle i AMO er at repræsentere ledelsen i sager, som vedrører arbejdspladsens sikkerhed og sundhed inklusiv arbejdspladsens arbejdsmiljøarbejde.
Arbejdslederen er udpeget af arbejdsgiveren til at indgå i arbejdspladsens arbejdsmiljøorganisation og dækker hele arbejdspladsen eller det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker.
Arbejdslederen skal desuden bidrage med viden og erfaringer om arbejdspladsens produktion, ydelse og arbejdsmiljøforhold samt bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet. Arbejdslederen skal desuden være i kontakt med de ansatte.
Arbejdsmiljørepræsentanten
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed.
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker. Arbejdsmiljørepræsentanten er med i arbejdsmiljøorganisationen og har både overordnede og daglige opgaver.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal sammen med arbejdsmiljølederen bidrage til at få resten af arbejdsområdets ledere og medarbejdere til at være opmærksomme på deres egen og andres sikkerhed og sundhed.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal desuden bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø samt bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.
Arbejdsmiljøkoordinatoren
Alle bygherrer, der beskæftiger to byggevirksomheder samtidig, skal have en koordinator. Koordinatoren skal hjælpe bygherren med at lave planer for sikkerhed og sundhed i fællesområderne. Koordineringen skal ske både i projekteringsfasen og ved udførelsen af byggeopgaverne.
Arbejdsmiljørådgiveren
Arbejdsmiljørådgivere rådgiver virksomhederne i forbindelse med arbejdsmiljøspørgsmål. Virksomheden kan selv vælge, hvilken rådgiver de ønsker at bruge.
Nogle rådgivningsvirksomheder har en særlig autorisation fra Arbejdstilsynet, hvilket betyder, at Arbejdstilsynet har vurderet, at virksomheden opfylder nogle særlige krav til uddannelse og erfaring inden for arbejdsmiljøområdet.
Hvis rådgivningen sker i forbindelse med et påbud fra Arbejdstilsynet om undersøgelse af de psykiske arbejdsmiljø, skal der anvendes en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.
Medarbejderen
Medarbejderen skal samarbejde om arbejdsmiljøarbejdet og hjælpe med, at arbejdsforholdene er forsvarlige inden for vedkomnes arbejdsområde. Hvis vedkomne opdager fejl og mangler, som kan forringe sikkerheden eller sundheden, skal vedkomne meddele det til arbejdsmiljøgruppen, arbejdslederen eller arbejdsgiveren. Medarbejderne skal have mulighed for at kunne komme regelmæssigt i kontakt med deres arbejdsmiljøorganisation.
Tillidsrepræsentanten
Tillidsrepræsentanten skal varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og skal sikre, at aftaler og overenskomster bliver overholdt. Tillidsrepræsentanten skal desuden gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde gode arbejdsforhold på arbejdspladsen.
Den tilsynsførende
Arbejdstilsynets tilsynsførende fører tilsyn med virksomhederne og ser på virksomhedens konkrete forhold. Ved ankomsten henvender den tilsynsførende sig til arbejdsmiljøgruppen. Virksomheden har pligt til at give den tilsynsførende adgang og skal afsætte den nødvendige tid og ressourcer til at gennemgå arbejdsmiljøet. Den tilsynsførende giver eventuelle mundtlige vejledninger eller påbud.