Ondt i ryggen

De fleste af os får ondt i ryggen på et tidspunkt i livet, og de fleste gange går det over af sig selv. Tungt, fysisk arbejde kan slide på ryggen, men det er aldrig for sent at træne ryggen stærk.

Når vi taler om rygsmerter, mener vi som regel smerter i den nederste del af ryggen og lænden. Måske trækker smerten ned i det ene eller begge ben. Smerten kan være skarp eller sviende og medføre stivhed i lænden. Smerten kan også mærkes midt på ryggen, men det er sjældnere. Mange har ondt i nakken, som er den øverste del af ryggen.

Illustration: Smerter i ryg

Rygsmerter kan mærkes i nakken, midtryggen og lænden.
Copyright: Videncenter for Arbejdsmiljø

Midlertidigt ude af funktion

De fleste smerter i ryggen kommer fra de muskler, led og sener, som du bruger for at bevæge dig. Når du får ondt skyldes det, at din ryg ikke bevæger sig eller arbejder, som den skal. Du kan betragte din ryg som midlertidigt ude af funktion. Det gælder derfor om, at du hurtigst muligt får bragt den i orden igen.

Smerter i ryggen kan komme pludseligt: Du bøjer dig ned for at løfte noget fra gulvet, vrider eller strækker ryggen for at nå noget på en hylde. Men smerterne kan også komme uden nogen umiddelbar grund. Og det gør mere ondt, når du prøver at bevæge dig.

Smerter kan forsvinde og komme igen

  • De fleste rygsmerter skyldes ikke en alvorlig sygdom eller en alvorlig skade. De fleste rygsmerter skyldes en midlertidig tilstand, som ikke giver varig skade.

  • Pludselig opstået smerte i ryggen forsvinder som regel efter få dage eller få uger.

  • Forsvinder smerten ikke helt, så aftager den, og er efterhånden ikke værre, end at du kan bevæge dig og gøre stort set det samme, som du kunne, før du fik ondt.

  • Jo hurtigere du vender tilbage til dine sædvanlige aktiviteter, des hurtigere får du det bedre.

  • Smerten kan komme igen, men er ikke alvorligere af den grund, og i mellemtiden kan du fungere helt, som du plejer.

Det er naturligt at blive bange

Når det gør rigtig ondt, bliver man bange for, at det skal blive værre og for, at det aldrig holder op, at man aldrig mere kan bevæge sig, som man kunne få øjeblikke før. Det er en helt naturlig reaktion. Men de fleste smerter i ryggen er ikke farlige og forsvinder efter kort tid. Og der er størst chance for, at de forsvinder hurtigt, hvis du gør så meget som muligt, som du plejer.

Arbejde og slid

Belastninger i jobbet kan give skader på diskus, som er de bruskskiver, der sidder mellem ryghvirvlerne. Men i modsætning til hvad mange tror, spiller den arbejdsmæssige belastning kun en mindre rolle i den nedbrydning af diskus, der løbende foregår, som en naturlig del af aldringsprocesserne.

Arbejde med tunge løft og vrid i kroppen kan dog gøre de almindelige aldersbetingede forandringer værre og medføre risiko for kroniske rygsmerter. Det kan afhjælpes ved at bruge hjælpemidler og tilpasse arbejdet til din styrke og dit funktionsniveau. Men om smerterne forsvinder eller bliver værre afhænger også af mange andre forhold i livet både på og uden for arbejdspladsen.

Hold kroppen i gang med træning

Forskning har vist, at tungt fysisk arbejde ikke kan erstatte fysisk træning. Tværtimod ser det ud til, at hvis du har hårdt fysisk arbejde har du stadig brug for at træne i fritiden.

Vi kan ikke undgå, at kroppens muskler og knogler ændrer sig med alderen. Ligesom styrke og udholdenhed falder. Det er ok ikke at kunne det samme som før. Det er ikke det samme, som at du er nedslidt.

Det gode er, at motion og fysisk træning kan udsætte forfaldet. Knoglerne klarer sig bedre, bruskskiverne bevarer mere af deres elasticitet, og musklerne opbygger styrke, når du bruger kroppen. Samtidig får du en bedre kondition og bliver mere udholdende.

Kilde: ”The Back Book”, 2002

Se fire øvelser der kan være med til at forebygge rygsmerter