Ondt i knæene

For at undgå smerter i knæene bør man begrænse arbejdsstillinger, hvor man ligger på knæ eller sidder på hug. Træning som svømning og cykling, der styrker muskler og led, kan også forebygge og mindske smerterne.

Mere end hver tredje (37 pct.) af den arbejdende del af befolkningen fortæller, at de har haft smerter i knæene inden for de seneste 3 måneder. Jo ældre folk er, desto flere fortæller, at de har smerter. Knap halvdelen (45-47 pct.) i aldersgruppen 55-64 år beretter om smerter i knæene. Stort set lige mange mænd og kvinder har haft smerter i knæene.

Særligt i fag, hvor man står eller ligger meget på knæ, er der øget risiko for at få smerter i knæene. Bygge- og anlæg, rengøring og slagterier er de brancher, hvor flest fortæller, at de har haft smerter inden for de seneste 3 måneder.

Kilde: Arbejdsmiljø og Helbred, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), 2016

Skift arbejdsstilling og træn knæene

For at undgå smerter i knæene er det vigtigt at variere sine arbejdsstillinger og begrænse det arbejde, hvor man ligger på knæ eller sidder på hug. Desuden findes der inden for mange fagområder hjælpemidler, som kan hjælpe til at mindske knæbelastningerne. Fx knæbeskyttere, rullebræt eller specialdesignede stole samt værktøj, så man kan arbejde stående.

Man kan forebygge smerter og skader ved at træne knæene, så musklerne og ledbåndene bliver stærke. Især såkaldt ikke-vægtbærende træning som cykling og svømning er godt.

Gigtforeningen og websitet sportNETdoc.dk har en række øvelser, som man kan bruge til at styrke knæene. Det er dog en god ide at kontakte læge eller fysioterapeut, inden man går i gang med øvelserne, hvis man har smerter i knæene.

Se øvelser fra sportNETdoc.dk

Se knæøvelser på Gigtforeningens hjemmeside

4 knælidelser er godkendt som arbejdsskader

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) anerkender 4 typer knælidelser som arbejdsskader:

Slidgigt i knæleddene: Slidgigt gør, at brusken i knæene bliver ’slidt’ og der dannes knoglegevækster på nye steder. Det kan give smerter og gøre det sværere bevæge sig.

Betændelseslignende forandringer i slimsækken (bursitis): Der kan komme betændelse i slimsækkene i knæet, hvis de bliver udsat for stor belastning, fx lang tids knæliggende arbejde eller gentagende stød mod knæet.

Menisksygdomme i knæleddene: I knæet er der to bindevævsskiver, som ligger fast oven på skinnebenet. Disse kaldes menisker og kan blive beskadiget, når knæet strækkes, samtidig med at det drejes. Det kan fx ske, hvis man går på ujævnt terræn eller ved arbejde, hvor man rejser sig med skæv vægtfordeling fra hugsiddende eller knæliggende stilling.

Springerknæ: Betændelsestilstand ved tilhæftningen af knæskalssenen på knoglen ved knæet, som kan opstå, hvis senen gentagende gange får mikroskopiske bristninger. Fx er elitesportsudøvere i særlig risiko for at få denne knælidelse, da de har mange belastninger med hop og spring. 

Fra 2010-2014 har AES anerkendt 289 sager om sygdomme i knæene.

Kilder: Ledende overlæge Lilli Kirkeskov fra Arbejds- og miljømedicinsk klinik, Bispebjerg Hospital, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring), Gigtforeningen, sportNETdoc.dk samt arbejdsmedicinernes hjemmeside, www.armoni.dk.

Læs mere om knæsmerter, og mød et træningshold i Hvidovre, der bekæmper smerterne med øvelser (siden kræver abonnement til magasinet Mit Arbejdsmiljø)