Stillesiddende arbejde

Nogle typer af stillesiddende arbejde belaster kroppen. For at undgå smerter er det vigtigt at skabe variation i arbejdet og træne musklerne.

Mange forbinder ømme muskler og led med hårdt fysisk arbejde. Men mange med inaktivt arbejde døjer også i perioder med dårlig ryg, ondt i armen eller ømme nakkemuskler. Det er ikke ualmindeligt at opleve perioder med smerter, og der kan være flere årsager til det.Infografik stillesiddende arbejde

Du får ikke ondt af at sidde ned

Du får fx ikke ondt i ryggen af at sidde ned (i længere tid), hvilket ellers er en almindelig opfattelse. Men at sidde i den samme stilling i længere tid kan måske forværre en rygsmerte, som er der i forvejen.

Der er heller ikke noget, der tyder på, at der findes én ergonomisk korrekt siddestilling, hvis du vil undgå ondt i ryggen. Det vigtige er, at du varierer din arbejdsstilling og kommer op at bevæge dig, så ofte det kan lade sig gøre.

Spændte muskler bliver ømme

At nogle oplever smerter på grund af stillesiddende arbejde skyldes ofte, at de sidder i fastlåste arbejdsstillinger og spænder i nakke og skuldre. Det gælder især dem, der sidder lang tid foran en computer. Nakken føles stiv, og smerten stråler ned i ryg og skulder, eller underarm og håndled bliver ømme og mister kraft.

- Musklerne bliver ømme, fordi det er de samme muskelfibre, der laver alle de små gentagende bevægelser. Det er derfor vigtigt, at du skaber variation i arbejdet, og vær opmærksom på, at du ikke sidder i den samme stilling hele tiden, forklarer professor Karen Søgaard.

Træning af musklerne kan også hjælpe. Målrettet styrketræning styrker muskler og led, hvilket forebygger fremtidige smerter. Træningen løsner også op for muskelspændinger og hjælper, hvis man allerede oplever smerter.

Stillesiddende livsstil skader sundheden

Flere danskere sidder ned på arbejde, og med en stadig mere stillesiddende livstil i det hele taget udgør det en sundhedsrisiko. Forskning viser, at danskerne i gennemsnit sidder ned i 7-10 timer i døgnet. Udover at det svækker muskler og led, giver det også risiko for overvægt, diabetes, hjerte-kar-sygdomme og endda tidlig død. Derfor er det vigtigt, at man putter bevægelse ind i hverdagen, hvor det er muligt. Motion i fritiden er godt, men med 7-8 timer på arbejde hver dag er det nødvendigt at få bevægelsen ind her også.