Hold dig i gang – også selvom du har ondt

Hvis du holder dig fysisk aktiv, kan du forebygge mange tilfælde af smerter i muskler og led. Har du allerede ondt, kan aktivitet hjælpe og forhindre, at smerterne udvikler sig, og dermed kan du undgå sygefravær.

Det er almindeligt at have ondt i muskler og led, og du kan ikke forebygge, at du ind i mellem har smerter. Til gengæld kan du forebygge, at smerterne udvikler sig til nedsat funktionsevne og sygefravær.

Fra forskningen ved vi, at det hjælper på smerter og forebygger sygefravær, hvis man holder sig i gang, når man har ondt.

Tidligere mente man, at muskler og led skulle skånes, når de gjorde ondt. Men de seneste års forskning har vist, at det forholder sig omvendt. Det er bedst, at man bruger sin krop, selvom det gør ondt.

De fleste smerter i muskler og led er ufarlige, og mangel på aktivitet vil ofte forværre smerterne ved at svække musklerne og gøre leddene stive.

Jo hurtigere man kommer i gang med sine dagligdagsaktiviteter, jo hurtigere kommer man over smerter i muskler og led. Det fortæller professor Karen Søgaard i denne video.

Styrke forebygger sygefravær

Du kan forebygge smerter og deraf følgende sygefravær, hvis du styrker din modstandskraft gennem træning, der passer til det job, du har. I praksis handler det om at forbedre styrke, kondition og motorik, så du kan klare dine arbejdsopgaver, uden at det slider for hårdt på kroppen.

Forebyggelse af smerter i muskler og led har traditionelt haft fokus på arbejdspladsens indretning. Men her viser forskningen, at ergonomiske indsatser ofte kun har en moderat effekt på smerter. Indretningen af arbejdspladsen er dog stadig et vigtigt fokusområde. Der skal fx være ordentlige løfteredskaber til stede, hvis man har et arbejde med tunge løft.

Godt at fremme bevægelse i jobbet

Arbejdspladsen kan bidrage til forebyggelsen ved at give mulighed for at bevæge sig i jobbet, fx ved at indarbejde fysisk aktivitet i de daglige rutiner eller i tilknytning til arbejdspladsen. Nogle arbejdspladser har ordninger, så medarbejderne kan motionere på arbejdspladsen eller i et motionscenter med tilskud fra arbejdspladsen.

Styrketræning kan afhjælpe smerter i muskler og led og forebygge, at du får ondt, hvis du har et fysisk hårdt arbejde – fx med tunge løft. Styrketræning kan desuden forhindre, at musklerne bliver svage og ømme, hvis du har et stillesiddende arbejde.

Bevar styrken med alderen

Du skal bruge dine muskler, hvis du vil beholde en god muskelfunktion. En stor del af det tab af muskelstyrke, som sker med alderen, skyldes ikke kun alderen i sig selv, men også at de fleste af os bliver mere inaktive med alderen. Kroppen ændrer sig dog også, og vores styrke og udholdenhed falder under alle omstændigheder. Så det er i orden, hvis du ikke kan det, du kunne tidligere. Men du kan altid forbedre din fysiske kapacitet ved at træne.

Hvidbog om sygefravær og tilbagevenden til arbejde ved muskel- og skeletbesvær