Hvad kan du gøre som medarbejder for at forebygge smerter?

God fysisk styrke og kondition mindsker risikoen for, at dit arbejde giver dig smerter i muskler og led. Du kan selv sørge for at blive bedre til at udføre dit arbejde og opnå en generelt bedre sundhedstilstand.

Du kan træne – også når du har ondt

Det er bedst for muskler og led, at du bruger din krop, selvom det gør ondt. Du kan fx forbedre styrke, kondition og motorik, så du kan klare dine arbejdsopgaver uden, at det slider for hårdt på kroppen.

De fleste smerter i muskler og led er ufarlige, og mangel på aktivitet vil ofte forværre smerterne ved at svække musklerne og gøre leddene stive.

Hvis du bevæger dig for lidt, falder muskelstyrken, og konditionen bliver dårlig. På samme måde svækkes dine led, hvis de ikke bevæges gennem længere tid.

Med styrketræning kan du forebygge, at fysisk arbejde går ud over kroppen, og du kan forhindre, at dine muskler bliver svage og ømme, hvis du har et stillesiddende arbejde.

Træner du din kondition, forebygger det kredsløbssygdomme, og du bliver mere udholdende og kan arbejde i længere tid uden at blive træt. Hårdt fysisk arbejde giver ikke i sig selv god kondition.

Hårdt arbejde forbedrer ikke konditionen

Sådan kan du også forebygge

Der er også andre ting, du kan gøre for at forebygge smerter i muskler og led. Du kan fx sørge for at holde pauser i dit arbejde og ændre arbejdsstillinger, så vidt det er muligt.

Det er også vigtigt, at du aflaster din krop ved at bruge de hjælpemidler, du har til rådighed, både når du har ondt, og når du ikke har smerter.