Landets største fødegang vinder arbejdsmiljøpris: Satsede stort på nyansatte

De gode arbejdsmiljøhistorier blev delt og fejret til årets Arbejdsmiljøpris. Fødegang vandt bl.a. pris for mentorprogram for nyansatte jordemødre.

Arbejdsmiljøprisen 2019 - vindere
Vinderne fra de 4 forskellige vinderarbejdspladser er her samlet i forbindelse med uddelingen af Arbejdsmiljøprisen 2019. Foto: Arbejdsmiljørådet

Hvidovre Hospitals Fødeafsnit tager imod hver 10. nye dansker, men havde svært ved at tage imod nye medarbejdere. Derfor blev et stort program sat i værk, der skulle sikre, at nyuddannede jordemødre følte sig trygge og kompetente på deres nye arbejdsplads.

Dette arbejde udløste Arbejdsmiljøprisen i kategorien ’Unge og nyansattes arbejdsmiljø’, der blev uddelt 8. april i DGI-Byen.

- Det er et ambitiøst introduktionsprogram, man har sat i værk, sagde beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, der overrakte prisen.

- Det viser, at det kan betale sig at bruge kræfter på arbejdsmiljøet. Det kræver en indsats, men den er givet godt ud, sagde han med henvisning til, at Fødeafsnittet havde svært ved at rekruttere jordemødre og havde 40 pct. ubesatte stillinger i 2018, inden man iværksatte det nye introduktionsprogram. Nu er der mange ansøgere per opslag.

Det var bare ét af flere gode eksempler på, hvordan det er lykkedes at vende dårlige forhold og mistrivsel til det modsatte på en række af landets arbejdspladser. For det var de gode eksempler, der var i fokus til årets Arbejdsmiljøpris, der blev uddelt for 13. gang i år.

- Da jeg skrev min indstilling til prisen, var det slet ikke med henblik på, at vi kunne vinde den, men fordi jeg gerne ville dele vores historie og vores gode erfaringer med omverden, sagde jordemor og arbejdsmiljørepræsentant Liv Fosdal Keiding overrumplet ved overrækkelsen.

Temadag om unge og nyansatte

Arbejdsmiljøpriserne blev uddelt i forbindelse med Arbejdsmiljørådets temadag om unge og nyansattes arbejdsmiljø. Her satte en række oplægsholdere fokus på, hvordan man sikrer, at nyansatte kommer godt fra start, og hvilke udfordringer der venter arbejdsmarkedet, når en gruppe unge i disse år kommer ud på arbejdsmarkedet.

Her var hovedbudskabet, at nutidens unge ofte søger mening, når de søger arbejde. De søger ikke selvrealisering eller status, men fællesskab, mening og bæredygtige løsninger på tidens problemer. Leverer en arbejdsplads ikke det, mister de unge hurtigt interessen.