Spørgsmål og svar om tilsyn

Svar på de oftest stillede spørgsmål om tilsyn. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet eller Videncenter for Arbejdsmiljø

Ja, du kan frit downloade Arbejdstilsynets 4 smileyer (i JPG-format)

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Når en virksomhed har en grøn smiley og får et påbud fra Arbejdstilsynet, bliver den grønne smiley erstattet af en gul, når høringsperioden er udløbet, og hvis Arbejdstilsynet fastholder afgørelsen.

Den gule smiley bliver vist på hjemmesiden, indtil de arbejdsmiljøproblemer, der har udløst den, er blevet løst.

Den gule smiley bliver altid vist på hjemmesiden i mindst 6 måneder. Det gælder uanset, om virksomheden har efterkommet påbuddet inden da.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Der er kommet ændringer i arbejdsmiljøloven, som gør:

  • At AT i forbindelse med undersøgelse må komme på besøg på certificerede virksomheder uden en særlig anledning, fx en klage
  • At AT kan undlade at træffe afgørelse, hvis vi konstaterer et væsentligt arbejdsmiljøproblem
  • At AT kan ophøre med at vise virksomhedernes kronesmiley, hvis vi konstaterer, at der er væsentlige arbejdsmiljøproblemer.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Formålet med undersøgelsesbesøgene er at afdække, om certificeringsordningen er god nok. Det gør vi ved at indsamle viden om certificeringsorganernes kontrol af, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer på virksomheden. Det vil sige, at kontrollen af virksomhedernes arbejdsmiljø er midlet, men ikke målet med selve undersøgelsen.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Arbejdstilsynet gennemfører 500 undersøgelsesbesøg på virksomheder med arbejdsmiljøcertifikat fra 2018-21. Formålet er at undersøge, om certificeringsordningen er tilstrækkeligt effektiv til at sikre, at certificerede virksomheder har styr på deres arbejdsmiljø. 

En analyse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme på certificerede virksomheder har ikke påvist, at arbejdsmiljøet på de certificerede virksomheder er bedre end på de ikke-certificerede virksomheder. Der har også været en række eksempler på erhvervssygdomme på certificerede virksomheder. 

På den baggrund blev der i november 2016 indgået en politisk aftale om "En styrket arbejdsmiljøcertificering", som skal styrke arbejdsmiljøcertificeringen og skabe større sikkerhed for, at der er styr på arbejdsmiljøet på de certificerede virksomheder.  

Som en del af den politiske aftale skal Arbejdstilsynet afdække arbejdsmiljøet på 500 certificerede eller recertificerede virksomheder for at indsamle viden om, hvorvidt certificeringsordningen lever op til, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer, når en virksomhed bliver certificeret eller recertificeret. Afdækningen gennemføres, når virksomheder har fået eller generhvervet et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Hvis du har spørgsmål til planlægningen af et kommende, anmeldt besøg, skal du ringe til Call Centret og bede om at tale med en tilsynssupporter. Call Centret finder hurtigt den rette person, hvis du kan oplyse et sagsnummer eller et navn fra det brev, som din virksomhed har modtaget om sagen. Har du ikke disse oplysninger, kan Call Centret finde frem til den rette kontaktperson via din virksomheds navn og adresse.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Hvis du har fået en mail om et tilsynsbesøg på en virksomhed, som er lukket, eller hvor adressen er forkert, skal du rette oplysningerne i Det Centrale Virksomhedsregister, CVR. Arbejdstilsynet får automatisk de rettede oplysninger fra CVR.  

Du finder CVR på virk.dk

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Hvis dit spørgsmål handler om et arbejdsmiljøproblem i virksomheden, som er blevet drøftet ved et tilsynsbesøg, skal du tale med den tilsynsførende, der var på tilsyn.

Det gælder også, hvis du har oplysninger om forhold på virksomheden, der ikke blev tilstrækkeligt belyst ved tilsynet.

Den tilsynsførendes navn står på besøgsrapporten fra besøget og i breve fra Arbejdstilsynet efter besøget. Hvis du ikke har disse oplysninger, kan Call Centret finde frem til den rette kontaktperson via din virksomheds navn og adresse.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14